Konferencja ma na celu skonfrontowanie założeń
instytucji dyskrecjonalności występującej w prawie administracyjnym z
praktyką orzeczniczą w tym zakresie. Władza dyskrecjonalna pozwalająca
na uzyskanie niezbędnej elastyczności w procesie stosowania prawa może
jednocześnie prowadzić do arbitralności podejmowanych rozstrzygnięć.
Przyznanie jej organom władzy wykonawczej, do jakich należą organy
administracyjne, może budzić uzasadnione obawy, zwłaszcza w kontekście
ochrony praw jednostki, która szczególnie mocno jest akcentowana w
prawie europejskim.
Podstawowe cele konferencji stanowią:
- analiza przepisów prawa administracyjnego pod kątem wielości i różnorodności luzów posiadanych przez organy administracji publicznej
- rozważenie jak dalece rozstrzygnięcia podejmowane w ramach swobody działania organów mogą być kontrolowane przez sąd i inne ograny (ze szczególnym uwzględnieniem zewnętrznych organów kontroli)
- próba odpowiedzi na pytanie: na ile skutecznie jednostka może być chroniona przed takimi działaniami ze strony administracji publicznej?
- ustalenie prawidłowości realizacji norm unijnych dotyczących ochrony jednostki przed władzą dyskrecjonalną organów administracyjnych; podstawowe akty w tym zakresie stanowią: Europejski Kodeks Dobrej Administracji, rezolucja Komitetu Rady Ministrów Europy nr (77)31 z dnia 28 września 1977 r. o ochronie jednostki w sprawach rozstrzyganych aktami organów administracji oraz Rekomendacja Komitetu Ministrów Rady Europy nr R (80)2 z dnia 11 marca 1980 r. dotycząca wykonywania dyskrecjonalnych kompetencji administracji.